Kehitys kulkee myös raiteilla

Tiistai 11.10.2016


Helsinki – Turku ratayhteys eli ns. tunnin juna on saamassa valtion ensi vuoden talousarviossa suunnittelurahaa. Kokonaisuudessaan 40 miljoonan euron määräraha on lähtölaukaus sille, että tämä nopea ratayhteys on lähitulevaisuudessa myös totta.

Määrärahan myöntäminen on määrätietoisen vahva viesti hallitukselta ja eduskunnalta. Tämänkaltaiset ratkaisut antavat uskoa ja kasvua jo suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Koko alueen elinvoimaisuus, talouskasvu ja ihmisten liikkuvuus hyötyvät. Länsi-Uusimaa on tulevaisuudessa nykyistäkin parempien yhteyksien äärellä ja sijainniltaan yksi maamme keskeisimmistä alueista. Myös vaikeina talousaikoina pitää olla tahtoa viedä isoja asioita eteenpäin ja koettaa sitä kautta luoda pohjaa uudelle talouskasvulle.

Myönteistä on sekin, että yhtä aikaa suunnittelun kanssa jo olemassa olevia ratayhteyksiä parannetaan. Päällysrakenteiden ja tunneleiden korjaukset sekä sähkö- ja turvalaitteiden kunnostaminen parantavat junaliikenteen sujuvuutta.

Ratayhteys tukee liikkumista ja lisää varmasti houkuttelevuutta Espoossa, Kirkkonummella, Lohjalla ja Vihdissä. Tunnin junan myötä myös paikallisjunille ja sisäiselle liikenteelle avautuu uusia mahdollisuuksia. Työssä käyminen, opiskelu tai vaikkapa harrastustoiminta tarvitsevat joustavat ja tarkoituksenmukaiset liikenneyhteydet. Uskon että raideyhteys tulee olemaan Vihdille yhtä suuren luokan harppaus kuin moottoritien rakentaminen aikoinaan oli. 

On tärkeää, että liikkumisen kokonaisuus suunnitellaan tarkasti ja ihmisten lähtökohdista sekä tarpeista käsin. Tähän tähtää omalta osaltaan nyt eduskunnassa talousarvion kanssa samaan aikaan käsittelyssä oleva Liikennekaari –lakiesitys. 

Ratayhteys on paitsi liikenne- myös asuntopolitiikkaa. Pääkaupunkiseudun asuntomarkkinat kaipaavat ratkaisuja, joita osaltaan tunnin juna –hanke tarjoaa. Hanketta on viety eteenpäin hyvässä yhteistyössä monien eri toimijoiden ja tahojen kanssa. Alueen kunnat, maakuntaliitot, yritykset ja eri viranomaiset ovat tehneet erinomaista pohjatyötä hankkeen eteen. Nyt tuota työtä pitää määrätietoisesti jatkaa ja hanke on vietävä yhtä hyvässä hengessä eteenpäin ja maaliin. Samalla on pidettävä huolta siitä, että asiaan liittyvät muut ratkaisut – esimerkiksi maankäyttö- ja asuntopolitiikka – edistyvät samassa hengessä. Yhteistyö on voimaa tälläkin sektorilla.

Yhteistyötä tehdään myös tämän viikon keskiviikkona 12.10. kello 16.00. Tuolloin Keskustan eduskuntaryhmä järjestää Liikennekäytävävaltuuskunnan kanssa eduskunnan kansalaisinfossa tilaisuuden, jonka teema on ”Lisää kilpailukykyä Suomelle liikkumisen edellytyksiä parantamalla”. Tilaisuus on kaikille avoin ja mukana on myös liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. 

Tilaisuudessa kuullaan Välimeri-Skandinavia -käytävästä, joka kulkee Suomessa Etelä-Suomen halki Venäjän rajalle. Käytävä kuuluu Euroopan Komission määrittämään keskeisimpään Eurooppa -tason liikenneverkkoon. Tärkein yksittäinen hanke liikennekäytävän Suomen osuudella on tunnin juna, jonka ansiosta Helsingin ja Turun työssäkäyntialueet yhdistyisivät. Entistä laajemmat työssäkäyntialueet synnyttävät tutkimuksen mukaan uutta aineetonta ja inhimillistä pääomaa, jolla on merkittävä positiivinen vaikutus yritysten toimintaedellytyksiin.

Kirjoitus on julkaistu Luoteis-Uusimaa -lehdessä 11.10.2016

Avainsanat: tunnin juna, maankäyttö- ja asuntopolitiikka, liikennekaari


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini