Tunnin juna etenee

Maanantai 4.2.2019


Tällä vaalikaudella olen tehnyt ankarasti töitä länsi-uusmaalaisten väylähankkeiden puolesta. Merkittävin näistä hankkeista on Tunnin juna, uusi yhteys Turusta Helsinkiin. Kovalla työllä olemmekin saaneet nostettua sen yhdeksi valtakunnan kärkihankkeista.

Vaikka tarve nopeille raideyhteyksille on ilmeinen, on käynyt selväksi, ettei niitä kyetä rahoittamaan vaaditussa aikataulussa vain valtion suoralla budjettirahoituksella. Tämän takia tarvitsemme uusia rahoituskeinoja. Malleja on mietitty koko hallituskauden ajan.

Ratkaisu on nyt löytynyt, se on uuden hankeyhtiön perustaminen yhteistyössä kuntien ja kaupunkien kanssa.

Perustamisvaiheessa valtio omistaa valtaosan ja pääomittaa perustettavaa hankeyhtiö Suomi-rataa ja hankeyhtiö Turun tunnin junaa. Suunnittelun edetessä neuvotteluiden perusteella sovitaan yhtiön pääomituksesta ja mahdollisista uusista omistusosuuksista. Vaikutusalueen kuntien ja kaupunkien sitoutuminen on edellytys hankeyhtiön perustamiselle.

Uskon, että kunnissa tunnetaan raideyhteyden avaamat todella merkittävät mahdollisuudet ja että kunnat ovat valmiita sitoutumaan. Hankeyhtiöihin on suunniteltu tulevan omistajiksi valtion lisäksi myös muita hankkeesta hyötyviä julkisyhteisöjä tai julkisesti omistettuja yhteisöjä.

Kyse on koko valtakunnankin mittakaavassa todella suuresta rakennusurakasta. Helsinki-Turku -yhteysvälin kehittämiseksi suunniteltujen hankkeiden (Espoon kaupunkirata, Espoo-Salo-oikorata, Salo-Turku-rata ja Turun ratapiha) kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin 2,0 miljardia euroa.

Uuden raideyhteyden tuomat mahdollisuudet Uudellemaalle ja koko läntiselle Suomelle ovat niin merkittäviä, että hanke on kokonaistaloudellisesti valtakunnallisestikin arvioituna kannattava. Ennustettu matkustajamääräkin on noin 1,6 milj. matkaa vuodessa.

Avainsanat: liikenne, juna, ratahanke, tunnin juna


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini